Mits goed onderhouden gaan aluminium rondhouten vele tientallen jaren mee. Maar er worden, speciaal bij zwaar weer, enorme krachten op uitgeoefend. Het is dus van groot belang om de aluminium mast regelmatig te inspecteren opdat slijtage en corrosie tijdig worden opgemerkt.
Plaats een offerte-aanvraag voor mastreparatie
De Mastvoet
Bekijk de onderkant van het mastprofiel, daar waar het op de mastvoet zit, op corrosie of andersoortige schade. Dit geldt in het bijzonder voor een doorgestoken mast, waarbij de mastvoet niet in het zicht is en misschien regelmatig in het water staat.
Als de schade hier beperkt is tot niet meer dan de onderste centimeters van de mast is de goedkoopste oplossing om het beschadigde stuk van het profiel af te zagen en de iets kortere mast op een hardhouten blok te zetten, zodat hij zijn originele hoogte behoudt.
Als een houten blok geen optie is, kan ook het staand want worden ingekort en van nieuwe terminals voorzien, anders is nieuw staand want nodig. De mast moet over de hele lengte worden gecontroleerd op schade. Deuken in de mast kunnen hem belangrijk verzwakken, maar dit kan worden hersteld door er een mof in te zetten Dit wordt gedaan door de mast op de beschadigde plek door te zagen en er op deze plaats een goed passend stuk aluminiumprofiel in te zetten met de zelfde wanddikte als de mast. Als de schade dicht bij de zalings zit, zal een externe dubbeling de mast extra versterken en de krachten vanuit de zalings over een groter oppervlak verdelen.
Als je toch bezig bent de aluminium mast te controleren, kijk dan ook naar alle elektrische bedrading en test alle elektrische uitrusting op de mast, zoals lichten en instrumenten, zodat je zeker weet dat die goed werken.
Zalings
Deze zijn vaak de oorzaak van mastbreuk. Ze moeten iets naar boven wijzen (in het algemeen ongeveer 6 graden) zodat ze de hoek die het hoofdwant met de zalinguiteinden maakt doormidden delen. Als dit niet het geval is, zal de belasting op de zaling de neiging hebben om de zaling van de mast af te draaien. Bovendien zullen deukjes of butsen op de voorkant of achterkant van het zalingsprofiel de weerstand van de zaling aan drukkrachten ondermijnen.
Roestvrijstalen beslag op een aluminium mast geeft kans op galvanische corrosie. Om deze kans zo klein mogelijk te maken gebruiken tuigers monel popnagels en isolatiemateriaal tussen de beide metalen, zoals chomaatpasta of siliconenkit. Als er sprake van corrosie lijkt te zijn moet het beslag worden verwijderd om de ernst van de schade goed te kunnen beoordelen Bij het opnieuw monteren moet pasta worden gebruikt.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.