De hekmotor is eigenlijk een combinatie van een inbouwmotor met een staartstuk zoals van een buitenboordmotor. Hekmotoren hebben meer onderhoud nodig dan enerzijds buitenboordmotoren en anderzijds inbouwmotoren met een conventionele schroefas.
Corrosiepreventie
Bij hekmotoren in zout water is galvanische corrosie het grootste probleem. In de meeste gevallen kan de motor niet uit het water worden gehaald en is de boot te groot om steeds na het varen op het droge te worden gezet. Hekmotoren moeten daarom altijd met opofferingsanodes worden bescherm. Meestal gaan die een heel seizoen mee, maar ze moeten in elk geval regelmatig worden geinspecteerd en vervangen worden als 30 procent van het materiaal is verdwenen. Gebruik altijd aluminiumvriendelijke antifouling op hekmotoren. Deze bevatten koperthiocyanaat, dat minder galvanisch actief is dan gebruikelijke koperoxide antifouling.
Verfsystemen
Net zo belangrijk als de anodes is bij dit type motor het verfsysteem en dit moet in perfecte staat worden gehouden. Anders kan snel corrosie optreden. Aangroei van zeepokken beschadigt het verfsysteem, dus bij de eerste tekenen van aangroei moet een boot uit het water worden gehaald en opnieuw in de antifouling worden gezet. Dit is hoe dan ook een goede gewoonte die zichzelf meestal terugverdient door minder brandstofverbruik bij hoge snelheid.
Om ervoor te zorgen dat de antifouling goed hecht moet de motor zorgvuldig worden voorbereid, onder andere door te schuren met medium schuurpapier en hem in de juiste primer te zetten. Alle corrosie moet worden weggehaald door te schuren of hier en daar voorzichtig te slijpen. Daarna is een etsprimer nodig voordat de antifoulingprimer met succes kan worden opgebracht. Gebruik alleen antifouling die speciaal voor hekmotoren is bestemd. Het hoge kopergehalte van reguliere antifouling versnelt de corrosie van de aluminium delen.
Overig routineonderhoud hekmotor
Verder heeft de motor elke 50 tot 100 uur wel een onderhoudsbeurt nodig. Dit is bepaalde mate afhankelijk van het type motor. Hydraulische slangen, klemmen en de balg moeten worden geïnspecteerd op barsten, gaatjes en aangroei. Om de staat van de balg goed te kunnen beoordelen moert de motor naar alle kanten worden gedraaid, naar links en rechts maar ook op en neer.
De koppeling waaraan het staartstuk beweegt heeft een aantal lagers, die elk een smeernippel hebben. Die moeten een paar spuiten watervast vet met een vetpistool hebben. Kijk dan ook naar de smeernippels van de besturing en het vloeistofpeil in de hydraulische besturing en het draai- en trimsysteem. Als er voortdurend verlies van vloeistof is, moet de oorzaak van de lekkage worden opgespoord. Kijk of er transmissieolie langs de voorkant van de schroef lekt. Dit duidt op een versleten schroefaspakking, een probleem dat voorkomt bij motoren die vaak worden gebruikt in ondiep water met veel modder en zand. Kijk ook naar de staat van de transmissieolie. Als die een melkachtige kleur heeft duidt dit eveneens op water, dus ververs de olie dan en vervang de pakking.