De kwaliteitseisen bij kopers van superjachten liggen zeer hoog; vertrouwen en een goede naam zijn in deze tak van sport van levensbelang. In 2014 rolden er wereldwijd 156 superjachten van de werf; ze hadden een gemiddelde prijs van 24,4 miljoen euro. Het aantal nieuwe orders steeg naar circa 250 per jaar De totale omzet van de industrie kwam daarmee op 3,8 miljard euro. Big and serious business dus, waarin Nederland een groot aandeel heeft.
Op de brokerage-markt werden wereldwijd in 2014 nog eens 502 gebruikte boten verhandeld. Zoals uit onderstaande grafiek blijkt is deze markt de laatste jaren explosief gegroeid. Jarenlang economisch mindere tijden lijkt daarmee de superrijken niet te raken. Chartering, het verhuren van een schip inclusief bemanning, profiteert hiervan. Steeds vaker worden schepen direct na oplevering voor de verhuur gebruikt door chartermaatschappijen. Hiermee heeft de gebruiker alle vrijheid en luxe, zonder de aanzienlijke financiële lasten van het bezit van een superjacht. Het afnemende belang van bezit, een belangrijke trend in consumentengedrag, wordt ook dus in deze markt waargenomen. Een wijzigende klantengroep van rijken uit Oost Europa en verder leidt daarnaast tot een groeiende charterbelangstelling. Het huren van een superjacht (met bemanning) is overigens niet goedkoop. Prijzen beginnen bij EUR 150.000 per week en kunnen oplopen tot boven het miljoen.
Bron: Superyacht Company (April 2015)
Nederland marktleider in jachten langer dan 40 meter
In de internationale superjachtbouw (jachten langer dan 24 meter) delen maar een paar landen de lakens uit: Nederland, Duitsland en Italië hadden in 2014 samen een marktaandeel van 73 procent. Waar Nederland en Duitsland vooral sterk zijn in one-offstalen en aluminium motor- en zeiljachten, zijn de Italianen gespecialiseerd in het meer seriematig gebruik van polyester. Na Italië (37 procent) en Duitsland (19 procent), is Nederland met een marktaandeel van 17 procent naar omzet gemeten de wereldwijde nummer drie.
Bron: Superyacht Company (April 2015)
De 16 Nederlandse jachtwerven in dit segment leverden vorig jaar in totaal 16 schepen af en kregen er 27 opdrachten bij. Ook voor de komende jaren is het vooruitzicht dus zonnig: de totale orderportefeuille is ongeveer 4 miljard euro. Bijzonder aan de Nederlandse markt is de gemiddelde prijs per superjacht: met 41 miljoen euro ligt deze ver boven het wereldwijde gemiddelde. Mede gevolg dat Nederland marktleider is in de (groeiende) categorie superjachten langer dan 40 meter.
Louis Vuitton op het water
Duidelijk is dat superjachten alleen zijn weggelegd voor de zeer vermogenden. Volgens onderzoeksbureau Knight Frank is het aantal rijken het afgelopen decennium met meer dan de helft toegenomen. Op dit moment lopen er wereldwijd ruim 1.800 miljardairs rond, en 38 duizend miljonairs met meer dan 100 miljoen dollar aan vermogen (zie onderstaande figuur). Knight Frank verwacht dat het aantal superrijken de komende tien jaar nog eens met een derde toeneemt. Kansen dus voor de jachtbouwers, want hun potentiële klantenkring groeit gestaag. Het Franse luxeconcern LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) stapte niet voor niets al in 2008 in de markt, door de Nederlandse jachtbouwer Royal van Lent over te nemen.
Bron: Knight Frank (Maart 2014)
Het komt vaker voor dat een koper van een schip een belang neemt in de producerende werf om meer grip te hebben op de voltooiing van de bouw van hun schip. Ook de commerciële mogelijkheden in deze sector trekt externe investeerders. Oceanco in Alblasserdam is bijvoorbeeld in handen van de Omaanse oliemagnaat Mohammed Al Barwani. Werven worden hierdoor wel meer afhankelijk, wat weer risico’s met zich meebrengt. Recent is Moonen Shipyards uit Den Bosch in de problemen gekomen omdat de Mexicaanse aandeelhouder geen geld meer had om de bouw van zijn jachten te betalen.
Minder schepen naar Rusland
Een opgave op korte termijn is het grotendeels wegvallen van de Russische markt. De buitenlandse sancties raken de economie hard en de waarde van de roebel is sterk gedaald. Ter compensatie zoeken jachtbouwers nu nieuwe klanten in Noord- en Zuid-Amerika. De Amerikaanse markt is op dit moment al de grootste, maar zal door het gunstige economische klimaat en euro-dollar verhouding voor kansen blijven zorgen. En ook China biedt potentie, al is deze markt nog in ontwikkeling. De cultuurverschillen zijn groot en de bekendheid van Nederlandse jachtbouwers is daar nog in ontwikkeling.
Onze grootste kracht: innovatie
Typisch voor Nederlandse jachtbouwbedrijven is dat de meeste (oorspronkelijk) familiebedrijven zijn met een lange traditie, die soms zelfs meer dan een eeuw teruggaat. De sterke kanten van deze bedrijven zijn hun vakmanschap en onderlinge samenwerking. Zo wisselen ze onderling personeel uit om pieken op te vangen; een unieke constructie in de wereld. Ook op het vlak van innovatie en duurzaamheid onderscheiden Nederlandse jachtbouwers zich van de buitenlandse concurrentie. Dit is mede te danken aan de rol van innovatieve toeleveranciers en architectenbureaus.
Vernieuwingen in het ontwerp van de romp of energiezuinige motoren worden in Nederland bedacht en toegepast. Zo heeft een samenwerking tussen de maritieme sectoren en kennisinstituten geleid tot het toepassen van hybride aandrijfsystemen. Vermindering van geluid en trillingen is een derde vlak waarop Nederland voorop loopt. Een instituut als MARIN verricht op dat gebied baanbrekend werk. Innovatiekracht zien wij dan ook als het belangrijkste onderscheidend vermogen van de Nederlandse industrie.
In onze infographic staan vijf Nederlandse superjachten die dankzij (duurzame) innovatie wereldwijd veel aanzien hebben.
(klik op de infographic om deze te vergroten)
Omgaan met groeiende margedruk
Met een sterke traditie om op voort te bouwen, een stevige positie in de markt en een groeiende groep potentiële klanten liggen de Nederlandse jachtbouwers dus op koers. Toch moeten ze de komende jaren blijven vernieuwen. Want hoewel de toename van superrijken kansen biedt, is er op dit moment groeiende overcapaciteit in de internationale markt. Met als mogelijke gevolgen: margedruk en minder financiële ruimte om te investeren. Hierdoor daalt het aantal werven wereldwijd al 9 jaar. Steeds grotere schepen maken is een manier om de marge te vergroten. Een aantal Nederlandse werven speelt hier al op in door grotere productiehallen en droogdokken te bouwen. Hierdoor zijn jachten langer dan 100 meter te produceren. De race om wie het grootste schip kan maken vereist echter continu grote investeringen. Er zijn andere opties.
Bind de klant een watersportleven lang
Nederlandse jachtbouwers concentreren zich nu nog vaak alleen op de bouw van het jacht. De serviceverlening aan de klant nog centraler stellen tijdens zijn ‘watersportleven’ biedt kansen. En die zijn groot, want onderhoud, bemanning, havengelden en brandstof brengen flinke kosten met zich mee: jaarlijks zo’n tien procent van de aanvankelijke kostprijs van het schip. Italiaanse werven leggen zich al langer toe op dienstverlening achteraf, ze treden bijvoorbeeld op als broker, charterkantoor of leveren bemanning. Goed voor omzet en marges. Klanten blijven daarnaast langer en op meer manieren aan de werf verbonden.
Zoek mogelijkheden in het buitenland
In onderhoud en herinrichting (refit) van de schepen zijn er daarnaast kansen. De grote aantallen commercieel ingezette privéjachten in charter zitten in wettelijk verplichte onderhoudsschema’s. Een jacht kan niet altijd terug naar de Nederlandse werf voor onderhoud. Hierdoor lopen Nederlandse werven omzet mis aan buitenlandse concurrenten in met name Middellandse zeegebied. Door samen te werken kan een Nederlands collectief bijvoorbeeld een gezamenlijke werf opzetten in een buitenlandse haven. Hierdoor wordt onderhoud of refit dichtbij de klant uitgevoerd, bovendien vaak aantrekkelijker voor de bemanning. Ook in Nederland kan nog actiever worden ingezet op deze grote refitmarkt door verdergaande samenwerking.
Meer info? zie ABN AMRO Insights
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.