Het Grootste Nederlandse Jacht Ooit Werkt Volledig op Zonne-energie

Het wordt pas volgend jaar op zijn vroegst opgeleverd, maar de Oceanco Solar, het grootste jacht van Nederlandse makelij ooit, houdt de gemoederen al flink bezig. Wat maakt dit jacht, behalve dan zijn lengte, zo bijzonder?

Nederlandse innovatiekracht

Het jacht is met 108 meter direct het grootste ooit gebouwd in Nederland. Dat het ook nog een zeiljacht is is helemaal bijzonder. De meeste superjachten in deze klasse zijn nog steeds motorjachten. De Duitsers en Italianen bouwen alleen nog veel groter en langer. De Oceanco Solar onderscheidt zich, net als veel andere jachten van Nederlandse werven, door nieuwigheden en innovatie.

Eerst was daar de Savannah, het eerste hybride superjacht uit de loods van Royal van Lent Feadship. De hybride motor zou een brandstofbesparing opleveren van wel 35 procent. En dan ziet hij er ook nog eens zo uit:

 

Volledig op zonnekracht

De Oceanco Solar van Oceanco Yacht wordt een driemaster die naast de kracht van de wind kan worden aangedreven door een elektromotor volledig geladen op zonnepanelen. De werf uit Alblasserdam is een aantal jaar geleden overgenomen door de Omaan Mohammed al-Barwani en heeft grootse plannen. In de planning staan verder meerdere jachten van 100+ meter. Eigenaar al-Barwani en CEO Marcel Onkenhout leggen hier even een en ander uit over de Oceanco Solar en de toekomst van de werf.

Hier een impressie van de Solar.

oceanco solar

 

Hoewel er nog weinig beelden van deze vernieuwende driemaster zijn, werd wel onlangs al het vervoer van het casco gefilmd. De schaal van het project wordt zo nog wat duidelijker.

De zeer vernieuwde tuigage zal worden geleverd door Dykstra uit Amsterdam. Er wordt gebruikt gemaakt van Dyna-Rigg. Een grote bemanning voor al die zeilen en tuigage zal niet meer nodig zijn. Met Dyna-Rigg wordt de Solar elektronisch bediend, waardoor er in principe geen handmatig werk nodig is. Hoewel we niet denken dat de nieuwe eigenaar (die er overigens een slordige 160 miljoen voor moet neertellen) het schip zelf gaat varen, zou hij dat in theorie bijna volledig zelfstandig kunnen..

Deze Maltese Falcon maakt gebruik het Dyna-Rigg systeem:

 

Ontvang het Beste Watersportnieuws
Wij sturen u af en toe relevant nieuws uit de nautische wereld