Vrijblijvende offerte-aanvraag voor het lichten van uw gezonken boot
Uw gezonken boot lichten
- Uw jacht of boot is gezonken
- Het jacht of wrak moet worden geborgen
- Krijg vandaag nog reactie
Na aanvaring, pech of storm is uw boot gezonken. U wilt deze snel boven water. Wij hebben de vakmensen, bergingsdiensten, die dit voor u kunnen regelen. Ook voor het slepen van uw boot komen zij van pas. In veel gevallen valt het lichten van uw boot gewoon onder de bootverzekering. Zo niet, dan zijn onze bergingsbedrijven altijd scherp geprijsd.
Ook als u met uw schip in nood zit kunnen onze bedrijven uw helpen. Onze hulpdiensten zijn binnen zeer korte tijd bij u aanwezig. Bij minder acute situaties kunt u ook bij ons terecht. Bijvoorbeeld bij een technische storing (defecte scheepsmotor, lege accu etc.).
Het verliezen van uw boot aan de krachten van de natuur is misschien wel het ergste dat u als bootbezitter kunt gebeuren. Uw waardevolle bezit weg, uw vaarplezier weg.
Daar bovenop komt dan nog de rekening van het bergingsbedrijf om uw boot omhoog te halen of het wrak te ruimen. Als het jacht gezonken is, wat zijn dan de stappen die moeten worden ondernomen en hoe kan men zich het beste beschermen tegen torenhoge bergingskosten? Als u die toch moet maken, plaats dan hier een vrijblijvende offerte-aanvraag bij meerdere bergingsbedrijven.
Bergingskosten
Het moment waarop de booteigenaar weet dat hij kosten gaat maken is wanneer de boot gelicht moet worden. Er mee wachten is vrijwel nooit een oplossing. Hoe langer u wacht met lichten van een gezonken boot, hoe schadelijker het is. Op veel gezonken boten zit ook nog een buitenboordmotor of er is een inboard ingebouwd. Een goede berger kan deze direct meenemen en voor u opknappen.
Een vraag die wij vaak krijgen is dan ook: wat kost het omhoog halen van een gezonken boot ongeveer? Niet meteen actie ondernemen is in ieder geval duurder. Toch is het handig een idee te hebben van de verwachte kosten. Als het een vrij goedkope of oude boot is, lijkt het lichten soms niet de moeite waard. Let op: zadel uw medewatersporters niet op met uw verlaten boot. Het is verboden een boot zomaar achter te laten. Wees dus netjes en neem de kosten voor uw rekening.
Hieronder een overzicht van de kosten van enkele eerder uitgevoerde boot bergingen van gezonken schepen. Dit zijn indicatieprijzen. De prijzen lopen uiteen. Onder andere afhankelijk van de locatie van de boot en hoe lastig de situatie. Kom niet voor verrassingen te staan en vraag offertes aan. U heeft binnen enkele uren (en vaak al veel eerder) reactie van bergings- en sleepdiensten.
Aanvraag lichten gezonken boot | Prijsindicatie (€) voor het bergen |
---|---|
Pioner 12 gezonken in Leiden | 250 |
Sloepje +/- 6 meter gezonken Den Haag | 300 |
Stalen S-Spant Zeilboot 7.5 meter gezonken | 500 |
Sloep 5 meter Vijfhuizen | 295 |
Stalen sloep Broek in Waterland gezonken | 300 |
Bootje 4m amsterdam gezonekn | 150 |
Elan 435 met kleine motor bergen in Amersfoort | 350 |
Vlet va 4,5m in Badhoevedorp lichten | 150 |
Stalen sloep Amsterdam nog met touwen vast gezonken | 160 |
Berging
Het is booteigenaren aan te raden in zee te gaan met een verzekeraar die zich specialiseert in bootverzekeringen. Sommige grote verzekeraars bieden ook een watersportverzekering, ook dat is ook prima.
Check goed in de polis van de bootverzekering wat er gedekt is als uw jacht gezonken is:
- Worden bergingskosten gedekt? Kijk verder of ook het redden van de boot uit een noodsituatie (op zee) onder de dekking valt.
- Is de bergingsdekking even hoog als de waarde van de boot?
- Geeft de berging dekking naast eventueel herstel van schade aan de boot?
- Is er een eigen risico of een andere grond die betaling uitsluit?
Wrakruiming
Veel mensen denken dat je een bootwrak op zee of een ander water gewoon kunt verlaten, eventueel de verzekeringspremie kunt innen en er verder niet meer naar om hoeft te kijken. Dit is een groot en schadelijk misverstand. Wanneer het jacht gezonken is, is de jachteigenaar aansprakelijk voor zijn vaartuig én voor de gevolgen of andere schade die het schip aanricht. Ook als het een wrak geworden is en op de zeebodem ligt, is hij er in beginsel voor verantwoordelijk. Hier zal bijvoorbeeld op worden gehandhaafd op het moment dat de boot in een vaargeul ligt. Regelmatig worden boten door gemeentelijke diensten, de kustwacht of een andere instantie geborgen. De rekening zal in veel gevallen alsnog op de booteigenaar worden verhaald.
Protection & Indemnity (P&I) verzekering
Een reguliere bootverzekering (cascoverzekering) is wat betreft bescherming tegen aansprakelijkheid in sommige gevallen niet voldoende. Als u de boot beroepsmatig gebruikt of er personeel aan boord is, is het aan te raden u aanvullend te dekken met een P&I-verzekering. Deze verzekering geeft onder andere dekking tegen lichamelijk letsel van bemanning, opvarenden of derden (bijvoorbeeld na aanvaring met een ander schip). Gebruikt u het jacht alleen voor uzelf, dan zal een P&I veelal niet de moeite waard zijn.
In dit geval is het vooral van belang dat een P&I ook dekking geeft aan kosten voor het bergen van wrakken en eventuele schade die het scheepswrak heeft aangebracht. Bij het afsluiten van de P&I-verzekering is het handig om bij de bootverzekeraar te informeren:
- Of de verzekeringsmaatschappij ervaring heeft met het ruimen van wrakken. Zorg ervoor dat er een claimspecialist is die weet hoe de rekeningen en claims rondom het bootwrak dienen te worden afgehandeld.
- De polis geeft expliciet aan (in het P&I-gedeelte) dat er dekking bestaat voor het ruimen van een scheepswrak. Er moet zowel dekking voor het bergen als voor de kosten van eventueel ontstane geschillen worden geboden.
- Of er geen eigen risico of ander uitsluitingsgrond van betaling in de verzekering is opgenomen.
Slepen
Kosten van slepen zijn meestal transparant en makkelijk te berekenen. Sleepbedrijven rekenen veelal een uurtarief vanaf het moment dat ze hun dok uitvaren tot het moment dat ze weer terug zijn. De meeste sleepbedrijven zullen een clausule in hun algemene voorwaarden hebben opgenomen die aansprakelijkheid voor schade aan het pleziervaartuig gedurende het transport uitsluit. In de meeste gevallen zal schade tijdens transport onder uw bootverzekering vallen (uitgaande dat u die heeft!). Mocht dit niet het geval zijn, dan is het aan te raden voor de duur van het transport een kortlopende transportverzekering af te sluiten.
Wanneer plaats ik een bergingsopdracht?
Boot gezonken? Bij OfferteHaven zijn meerdere bergingsbedrijven en sleepbedrijven aangesloten die uw gezonken boot omhoog halen. Snel een vakkundige bergingsdienst tegen een scherpe prijs.
- Wanneer uw jacht of boot gezonken is.
- U wilt snel reacties van bergingsdiensten die uw boot omhoog kunnen halen.
Wat zijn mijn voordelen
- Uw aanvraag plaatsen is gratis en vrijblijvend.
- U krijgt offertes en reacties van uitstekende en gekeurde bergingsbedrijven.
- U heeft snel contact met bergingsdiensten en takelbedrijven.
Gezonken boot lichten
Boot gezonken Amsterdam. Deze kotter van ruim 12 meter moest in Amsterdam worden geborgen.
Na een storm was deze ten onder gegaan. Eén van onze bedrijven was snel ter plaatse en klaarde de klus.
Op de foto is alleen nog een stuk van de mast te zien. De boot lag op meer dan 10 meter diepte. Een hele klus dus, die wel snel moest worden uitgevoerd.
Dat ging ook nog voor een hele schappelijke prijs. Klant tevreden, bedrijf tevreden.
Een Domp 740 zeilboot zonk aangemeerd aan de kade. Weer was er een storm in het spel.
Ons bedrijf was een dag later op de locatie, taxeerde het werk en haalde de boot omhoog. Bij niet-verzekerde vaartuigen is het voor de booteigenaar natuurlijk belangrijk om goed op te prijs te letten. De boot moet omhoog, maar het moet wel de moeite waard zijn. Bovendien moet de boot de nodige nazorg hebben en goed worden schoongemaakt.
Ook is het belangrijk te kijken waar het zinken aan ligt. Als het door een storm is, is omhoog takelen meestal genoeg. Echter, als de boot uit zichzelf zinkt, moet er gekeken worden of er niet ergens een lek of andere beschadiging bevindt.
Boot gezonken en berging
U kunt gratis meerdere bergingsbedrijven bereiken. Klik hier om gratis uw opdracht te plaatsen.
De kosten van de reparatie van een boot die is gezonken bedragen gemiddeld 40% van de waarde van een boot. Hieronder willen we daarom graag toelichting geven hoe je dit kan voorkomen en wat je het beste kan doen als je boot gezonken is.
Preventie
Triviaal maar waar: breng je boot regelmatig een bezoek en controleer alle naden boven en onder de waterlijn. Vertrouw niet te veel op bilgepompen. Ondanks dat bilgepompen van grote toegevoegde waarde kunnen zijn, zijn ze nooit 100 procent te vertrouwen. Het is altijd raadzaam om wel bilgepompen te gebruiken maar dan moet u er zeker van zijn dat u nog voldoende accu heeft. Controleer uw boot volledig. Zowel onder als boven de waterlijn mag er absoluut geen water naar binnen kunnen. Controleer vooral ook de zelflozers. Soms kan hier vuil tussen komen waardoor ze niet goed meer sluiten of sluiten ze überhaupt niet meer goed. Zorg ook altijd dat u verzonken schroefkoppen gebruikt. Verder plekken die zeer zeker de aandacht vereisen tijdens uw controle zijn de schroefas, de naden van het schip, het koelwatersysteem. Veel boten zinken niet door een lek, maar door regenval. Als u een open boot heeft is het verstandig om regelmatig te hozen. Nog verstandiger is het aanschaffen van een dekzeil op maat. Op deze manier kunt u met een gerust hart een tijdje bij uw boot wegblijven (niet al te lang natuurlijk). Wat betreft preventieve maatregelen is stalling ook van belang. Een boot ‘s winters in het water laten liggen is vrijwel altijd een slecht idee. Probeer te regelen dat de boot in ieder geval op de kade kan, bij voorkeur binnen in een (verwarmde) stalling. Een boot in bevroren water (en/of bevroren water in een boot) kan voor uw boot het einde betekenen. Allereerst: als u een open boot heeft, schaf dan een degelijk dekzeil aan. Wij raden aan deze op maat te laten maken. U heeft dan nauwelijks nog omkijken naar uw boot. De meeste open boten zinken namelijk door te veel regenwater in de kuip. Klik hier om naar onze dekzeil-pagina te gaan.
Acties:
- Plaats uw bergingsopdracht of
- Kijk in de bedrijvengids voor een bergingsbedrijf, sleep- of kraandienst bij u in de buurt.
Uw boot gezonken
Allereerst moet u de vraag stellen of u zelf de boot wil lichten, of dat u het over laat aan een bergingsmaatschappij.
Zelf een boot lichten kan u geld besparen maar kan erg lastig zijn. In de meeste gevallen bent u niet vrij in uw keuze. Een grote kajuitboot laat het over het algemeen niet toe om door u gelicht te worden. Als uw boot gezonken is gaan we ervan uit dat u geen professionele apparatuur heeft. Het is echt afhankelijk van de omstandigheden of u het zelf kunt regelen of dat dit moet worden gedaan door een professional.
Vraag in ieder geval advies aan professionele bergingsbedrijven. U kunt in ieder geval de verwachte kosten in kaart laten brengen. Bergingsbedrijven hebben hier over het algemeen vaste normen voor, afhankelijk van onder meer afmetingen, gewicht, locatie en verdere omstandigheden van het geval. Een boot laten lichten Met grotere schepen is het zelf bergen van de boot geen optie. Ook met de grootste wil van de wereld zal u het schip niet boven water krijgen. Bespaar uzelf een hoop tijd, stress en uiteindelijk misschien zelfs geld door de klus uit te besteden. Er zijn overigens ook specifieke dienstverleners die ook kleinere pleziervaartuigen boven water kunnen krijgen. Het is nou eenmaal een veelvoorkomend probleem onder bootbezitters. Via onderstaande formulier kunt u een offerte/prijsopgave voor uw klus krijgen van meerdere bedrijven bij u in de regio.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.