U wilt uw motor winterklaar maken? Veel van het routineonderhoud aan de scheepsmotor kan worden gedaan als de boot winterklaar wordt gemaakt, maar dan komen een aantal zaken bij om de motor in de winter te beschermen en in het voorjaar weer soepel te laten starten.
Bereik met één aanvraag meerdere scheepstechnici
Vloeistoffen verversenen bijvullen
De ideale tijd voor olieverversen is vlak voor de winterberging. Motorolie verzuurt langzaam maar zeker en dit zuurgehalte kan bij lange stilstand schadelijk zijn voor de motor. Om soortgelijke redenen is het ook verstandig om de koelvloeistof van de indirect gekoelde motoren vlak voor de winterberging te vervangen door verse.
Tijdens de winter kan zich op de wanden van de brandstoftanks condens vormen, waardoor er water in de brandstof komt. Dit water veroorzaakt bacteriegroei in de brandstof waardoor uiteindelijke de filters verstopt zullen raken. De remedie is de tanks aan het einde van het seizoen helemaal vol te tanken.
Maar als de tank al een heel aantal jaren niet meer geleegd is en schoongemaakt is, zou dat eerst nog moeten gebeuren om te voorkomen dat al bestaande micro-organismen zich gedurende de winter gaan vermenigvuldigen. Als de tank schoon en droog is, kan hij helemaal volgetankt worden om condensvorming tegen te gaan. Een andere uitzondering betreft tweetaktmotoren. Benzine is, eenmaal gemengd met tweetaktolie, beperkt houdbaar. Dus de tank kan bij het winterklaar maken het beste helemaal worden leeggemaakt.
Inwendige bescherming
Bescherm de cilinders door de verstuivers (of bij een benzinemotor de bougies) los te halen. Terwijl je de motor met de hand draait, spuit je er wat olie in. Spuit daarna olie in het luchtfilter en plak de opening af. Hierdoor wordt corrosie in het inwendige van de motor tegengegaan. Met een beetje aandacht is ook de levensduur van andere onderdelen te verlengen. Haal de impeller uit de waterpomp zodat de bladen daarvan niet in één stand blijven staan, en zet de V-snaar van de dynamo en waterpomp wat losser.
Als de boot in de winter in het zeewater blijft, vertrouw er dan voor de bescherming van de motor tegen vorst niet al te veel op dat zout water minder snel bevriest. In veel havens is het water minder zout dan het buitenwater. Het is te overwegen om een elektrisch verwarmingselement in de boot te zetten met de thermostaat op de vorststand.
Buitenboordmotor
Voor buitenboordmotoren zijn er nog een paar extra handelingen. Als die op zout water zijn gebruikt, moet het koelwatersysteem met zoet water worden doorgespoeld om afzetting van kalk en zou en corrosie tegen te gaan. Bovendien moet van tweetaktmotoren de carburateur worden leegemaakt.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.